Flota fantomă de tancuri shadow a fost identificată în număr tot mai mare în apropiere de Singapore, una dintre cele mai aglomerate artere maritime din lume. Datele furnizate de Lloyd’s List Intelligence indică cel puțin 27 de nave suspecte care au traversat Strâmtoarea Singapore la începutul lunii decembrie și alte 130 desfășurându‑se în apropiere, în arhipelagul Riau din Indonezia.
Creșterea numărului de nave shadow în Strâmtoarea Singapore
În acest interval, traficul prin Strâmtoarea Singapore a rămas intens, cu peste 80 000 de vase anual. Totuși, profilul navelor a suferit modificări semnificative, iar flota fantomă de tancuri shadow a devenit vizibilă în zona de 22,2 km de la litoral, în apele internaționale, unde autoritățile locale nu pot interveni direct.
Motivele apariției flotelor fantomă în zona singaporeză
San sancţiunile occidentale împotriva exporturilor de petrol din Rusia, Iran și Venezuela au impulsionat crearea unui lanț logistic alternativ. Flota fantomă transportă astfel petrol interzis, profitând de poziţia strategică a Strâmutii Singapore, punct de legătură între Oceanul Indian și Marea Chinei de Sud.
Mecanismele de operare ale flotelor fantomă
* Schimbarea frecventă a drapelelor pentru a ascunde naționalitatea reală.
* Falsificarea datelor de înregistrare și oprirea sistemelor AIS în timpul transferurilor la mare.
* Realizarea de operaţiuni de bunkering nocturne, care amestecă petrolul legal cu cel sancționat.
Aceste practici permit tancurilor shadow să evite monitorizarea UN‑UNCLOS și să rămână în „zona gri” a reglementărilor maritime.
Riscuri pentru mediu și siguranță
Navele vechi, neasigurate, din flota fantomă prezintă un risc crescut de accidente și scurgeri de petrol. Un incident recent în Strâmtoarea Kerci a generat costuri de curățare estimate la peste 1,6 miliarde de dolari, demonstrând impactul potențial al unui devers de petrol al unei nave shadow.
Principalii utilizatori și destinații ale petrolului sancționat
Russia este principalul furnizor prin flota fantomă, menținând exporturile de petrol în ciuda sancţiunilor. Iran și Venezuela folosesc, de asemenea, aceste rute. În schimb, cele mai mari piețe pentru petrolul transportat de tancuri shadow sunt China și India, care achiziționează produse la prețuri sub plafonul de 60 dolari pe baril impus de UE.
Răspunsul autorităților la proliferarea flotelor fantomă
Autoritățile din Singapore și MPA monitorizează mișcarea navelor, dar limitările dreptului internațional restricționează acțiunile în apele internaționale. În Europa, UE a introdus inspecții fizice la transferurile dintre nave, iar Danemarca, Suedia, Polonia, Finlanda și Estonia efectuează verificări de asigurare în Golful Finlandei. Regatul Unit a interzis accesul la porturi și servicii financiare pentru 135 de nave shadow, iar Statele Unite amenință măsuri suplimentare în contextul negocierilor privind războiul din Ucraina.
Flota fantomă de tancuri shadow rămâne o provocare complexă pentru reglementările maritime globale, iar evoluţia sa va necesita o monitorizare continuă și cooperare internațională pentru a reduce riscurile ecologice și financiare asociate.
